15 February 2011

Jika..


Jika kita buat sesuatu perkara, dan perkara itu akhirnya menjurangkan kita dengan Allah swt. Maka tinggalkanlah, bukan redha Allah juga yang kita cari?

Jika kita bekerja, dan pekerjaan itu tidak membuahkan takwa dalam diri kita, malah menjauhkan kita dengan Allah, maka perhalusilah kembali, bukankah kerja ini juga ibadah, ibadah tidak akan menjauhkan kita dariNYA

Jika kita bersahabat dan berkawan, dan persahabatan itu tidak membantu menambahkan keimanan kita, malah makin menenggelamkan amal kita, maka ayuh kita nilai kembali, 

Jika kita dalam perhubungan, dan hubungan ini menarik kita ke arah kegelapan dosa, malah melalaikan kita dengan tumpuan kecintaan kita- Allah swt, maka muhasabah kembali, kenapa kita berhubungan dan ke mana hala tuju kita dalam perhubungan ini, bukankah Allah swt juga satu-satunya matlamat kita?

Satu-satunya matlamat manusia di dunia ini adalah DIA. Maka, sekiranya urusan duniawi menjarakkan kita dengan Allah swt, menyimpang dari jalan menuju ke arah matlamat - Allah swt, malah makin menjauhi jalan-jalan menujuNYA, ayuh, perhalusi kembali setiap perbuatan kita, masih ada masa untuk kita u-turn kembali menuju jalan yang betul..



Sayang selalu~

Gurney :2212

5 org kaki bebel buat bising:

chumil said...

thumbs up!bnyak lah ak kena wat u turn na but didnt got the guts yet. can i say that?-ms H

Sunah Mohammad said...

salam along..sowie...tersalah set masa...haha~ da publish da~ :D

btw, nice entry~ ;)

Mutiara Bernilai said...

>>dear Chumil, ak pon ade byak u turn nak kne wat weyh..sob2.. weh,hang punye blog x update lg..cpat2 nak bace post :)

>> ANgah, patutla search2 tp xnampak pon~ :)

Anonymous said...

blog tu nak tolong akak ak siar iklan mula2 pastu xjadi..hehe na nnti ak wat len.