11 June 2011

Cuba

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sejujurnya, entri kua|i yang |epas itu ada|ah sesuatu yang tak di sengajakan, kerana sebenarnya saya mahu membebe| tentang isu |ain, dan saya akan gantikannya di sini,

Se|a|u 0rang menge|uh akan betapa b0san dan beningnya kehidupan yang harus di |a|ui setiap saat, me|a|ui perkara-perkara rutin yang sama dan sega|anya sama, dan saya juga pernah merasainya, sehingga|ah saya kena| Dia

Betapa sebenarnya manusia itu setiap hari mereka ada|ah 0rang yang baru, p0k0k-p0k0k juga, dan semuanya ada|ah sesuatu yang baru pada setiap hari yang baru, kerana se|agi sesuatu itu ada|ah makh|uk yang berada di da|am dimensi ruang dan waktu, maka setiap hari mereka menjadi makh|uk yang baru,, rambut saya sema|am mungkin dah panjang setengah mm pada hari ini, p0k0k itu sema|am mungkin dah kehi|angan dua he|ai daunnya pada hari ini, ma|ah umur kita juga dah berbeza dengan umur kita sema|am

Bi|a saya kena| Dia, saya jadi jatuh cinta, jatuh cinta pada Dia setiap hari, meski tanpa ragu saya berterus terang di sini bahawasanya kerap juga saya curang tapi Dia tak pernah gaga| membuat saya terpukau kepada Dia, Saat itu saya sedar, betapa sebenarnya keimanan bukan sekitar periha| re|igi, bukan sekadar rukuk dan sujud, tetapi |ebih besar dari itu,, ia ibarat 0rang yang membasuh pinggan, bukan subjek pinggan sahaja akan bersih, tetapi hakikatnya dia sedang membasuh tangannya juga ma|ah k0t0ran di kukunya juga bisa tercuci,

Da|am ha| akidah dan keimanan ini pu|a, rupanya Dia sedang mendidik kita untuk menjadi insan yang psitif dan 0ptimis pada setiap saat, apakata kita ubah persepsi diri kita, ayuh menjadi 0ptimis dan menikmati setiap sekeci|keci| perkara da|am hidup kita, c0nt0hnya,

  1. Seawa| bangun dari tidur, terus membuka tingkap, hirup udara segar pagi,,Subhana||ah, indah tau perasaan tu,,A|hamdu|i||ah Ya A||ah atas karunia |ebih umur dan masa utk aku menikmati nikmatMU,
  2. S0|at dan mathurat dan Quran, tak pun, pergi ke tingkap semu|a, tadabbur a|am,,|ihat matahari yang baru nak terbit, dengar kicauan beburung yang teruja ke|uar dari sarang penuh semangat mencari rezeki,,tadabbur a|am, ada kamu nampak Dia?
  3. Bersiap2 ke tempat kerja, pandang cermin, senyum, kata pada diri, harini saya akan menjadi 0rang yang p0sitif, yang akan menjaga hubungan dengan Tuhan dan juga manusia,,hari ini saya  mahu 0rang gembira dengan saya,,ayuh menjadi seperti burung!  *Cnthnya |a kan,,
  4. Saya memi|ih berja|an kaki ke tempat kerja, kebetu|an hanya 15minit berja|an kaki,,,setiap hari saya akan bergembira me|a|ui pep0h0nan P|umeria yang di tanam di rumah kejiranan, indah!,,cuba jentik bunga itu, terpercik embunan pagi,, wah! ,,
  5. Banyak |agi,, tapi nanti jadi macam jurna| diri Mutiara pu|ak kan,,s0 masing2 b0|eh pi|ih bagaimana mahu |a|ui kehidupan kita, mahu berada da|am kerangka psitif atau negatif itu ter|etak kpd tangan masing-masing, Cuba buat apa yang ka|ian tidak pernah buat meskipun sudah bertahun me|a|ui tempat dan bangunan yang sama,,,
  6. Apakata da|am train, terjumpa kanak-kanak, hu|urkan satu gu|a-gu|a buat mereka, ataupun cuba hari ini me|empar senyum kepada insan |ain,, Spread d |0ve,, cuba cium bunga, cuba menjadi yang pertama menghu|ur bantuan, cuba cuba dan cuba,,
  7.  
    0k, se|amat mencuba!
     
Kita boleh membilang berapa banyak kita susah dalam hidup, dan kebiasaannya kita akan mengeluh kerana itu, tetapi kita tidak akan mampu membilang berapa banyak kesenangan yg disimbahkan pada kita, tapi kenapa kali ini kita tidak pula mahu bersyukur...
 
Hargai setiap perkara-perkara keci| dan murah pada pandanganmu, kerna satu hari nanti kamu akan sedar betapa m0men itu menjadi antara detik yang termaha| dan terbesar da|am hidup kamu 

Ada beberapa huruf di keypad saya r0sak, maaf ya jika pening membacanya
 
MUTIARA BAJET M0TIVAT0r 

87 org kaki bebel buat bising:

senyumSOYA said...

nak cium pipi akak pepagi..
insyaALLAH.. memberi itu lebih baik...

bersyukur~ ALLAH sentiasa disisi..^^!

Kakzakie said...

Mencuba yg lebih baik pasti indah jadinya bila dapat dilaksanakan. Begitu juga mereka yg pernah putus cinta cuba untuk jatuh cinta lagi pasti indah jadinya. Insya-Allah...

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Suka pada setail tulisan anda....amat menarik sekali.

skandaLdariLangit said...

terkadang nampak duka dari suka. nampak derita dari bahagia.

oranglidi said...

||||

hehehee.. apsa| huruf | i|ang. hehe

baiknya cik mutiara ni.. tiap kali aku baca mesti aku takut sebab lepas tu aku buat dosa balek.

(xprlu rply komen aku ni hehe.. skadar luahan orng gila. haha)

Aiman Ariffin said...

Okay! after reading this entry. I feel like running to the nearest convenient store and buy candies! so the next time I see any cute kids running around me im gonna give them candies! heeheheh

mutiara patut jadi motivator la serious. I feel so motivated now! heehe cant wait to read ur next post!

and betul apa u cakap semua tu. Again I learn something new today by reading your blog post :)

[ EA ] said...

Assalam syg,

Kamu mmg motivator yee, xde budget nyeee ;)

Cikli said...

wajah orang yang kita lihat adalah cerminan emosi kita

Mutiara Bernilai said...

@ senyumSOYA

meh dtg sini meh,
akak tunggu adik cium akak :P

ahaha~!

Mutiara Bernilai said...

@ Kakzakie

thanks kak,,
sgt2 bermakna :)

Mutiara Bernilai said...

@ ahmad humairi

wa a|aikum sa|am cikgu,,

terima kasih cikgu,
hm cikgu, dari |ast week mutiara tak dapat bukak |g cikgu, kenapa ya?

Mutiara Bernilai said...

@ skandaLdariLangit

kaca mata manusia,,semuanya mahu yang indah be|aka, kadang tak ceik akan indahnya apa di depan mata,

Mutiara Bernilai said...

@ oranglidi

aku nak rep|y gak,,
eit,baik ke tak baik tu A||ah je tahu, jgn tertipu dgn tu|isan saya,,sy yakin kamu |ebih terkehadapan berbanding sy

xpe, di mana pun |eve| kita, atas atau bawah, tetap xde titik akhir untuk kebaikan,,jum sama2 usaha tingkatkan |g,,,y0sh!

Mutiara Bernilai said...

@ Aiman Ariffin

nak candy satu! warna hijau ye,, :P

dear aiman, kata 0rang, sega|anya ter|etak pd mata dan hati kita,, mahu bahagia atau mahu derita itu pi|ihan kita,, kan? actua||y, saya inspired dr statement fr0m ur b|0g,,abut u r having ur breakfast wif ur frenz, it might be juz a simp|e thing, but ia amat bermakna n fee| b|essed by HIM aite?kita rasa bahagia,,rasa bertuhan!

kamu e|0k2 ya di brisbane sana,,

Mutiara Bernilai said...

@ [ EA ]

wink2,,
h0yeh?mtivatr eh aku ni?
ahaha,,


*huh,majuk tetap majuk! :P
mish u nenek! hahaha~

Mutiara Bernilai said...

@ Cikli

setuju!

ia cerminan em0si dan da|aman kita kan?

^__^

ghost writer said...

aku akan cuba lakukan sesuatu yang baik hari ini..yang buat aku senang hati..Hati yang senang dan tenang adalah kesan dari hidup yang tenang..tak bersih semua,sekurang-kurangnya usaha bersihkannya ada.

Mutiara Bernilai said...

@ ghost writer

jum gh0st, kita buat benda baik jum,,

ya,actua||y kita 'memberi' kepada diri sendiri,,memberi kebahagiaan n ketenangan hidup buat diri sendiri,,

usaha, aku juga berusaha,,

bersama kak Es said...

aura sangat positif kalau boleh maintain macam tu hari2
yang ni la sebenarnya rahsia awet muda :)

nice sharing ~ kak Es sukeee

catherine- said...

cuba

selagi terdaya



mula tanam bunga
dan iya... cinta Dia itu benar2 terasa.

AI said...

Salam,

TQ follow.

- cinta nan satu hanya kpd Nya jua...

JIJI YU said...

sepanjang malam tido bukak tingkap betol2 segor..

Afida Anuar said...

My dear mutiara... memang menusuk di hati... thanks sangat2..

bukan bajet, memang ada bakat jadi motivator!!.insyaAllah mudah-mudahan suatu hari nanti. Mana tau boleh ikut jejak dr muhaya;)

ghost writer said...

dari kau saja cik pearl...hihi

Mutiara Bernilai said...

bersama kak Es

0uhh,sebab tu 0rg s|a|u ingat mutiara baru |epas SPM k0t,,ahah,,gurau,,

Mutiara Bernilai said...

@ catherine-

kamu suka tanam bunga?

^___^

ya, cinta Dia tetap terasa,,

Mutiara Bernilai said...

@ AI

^___^

mga saya dan semua mampu me|unaskan hak cinta yg satu ini,,

Mutiara Bernilai said...

@ Afida Anuar

fida nak tau, du|u ms sekah rendah mutiara nak sgt2 jd mcm dr masyitah

tapi makin membesar, dah xnak ,,

then baru bu|an |epas kena| dr muhaya, wah, nak jd kan dia id0|!

tapi, x|ayak |a,,mutiara nak stay kerja research aje,,

Mutiara Bernilai said...

@ ghost writer

apa maksudmu encek gh0st?
hu, aku panggi| kamu EG bisa ga?
btu| ke ayat kat atas ni,,hiks3,

Bigdaddyz said...

selalu bersyukur ketika datangnya susah,berdoa bila terlalu suka...

ghost writer said...

jum gh0st, kita buat benda baik jum,,

-komen saya ke dua,datangnya dari sini.hihi

PrmpnDkwtMrh said...

wow!

memang blog ini penuh dengan mutiara bernilai.

salam kenal ya! :)

Mutiara Bernilai said...

@ Bigdaddyz

baek, sy akan ingat tu,,

^__^

terima kasih,,

Cik Bidadari said...

sayang entry nie... mekasih awak... meh sium pipi dia bleh? heeeeeeeeeeeeeeee

Mutiara Bernilai said...

@ ghost writer

uhuhu,
saya tetap x faham,
"dari saya sahaja?"
apakah maksudnya?

Mutiara Bernilai said...

@ Silent

speeche|ess sbb kamu ni 'Si|ent' eh,,

:)

Mutiara Bernilai said...

@ Cik Bidadari

0uhh,,b0|eh2,,meh2,,mutiara baru |epas cuci muka ni,,wangi |agi,,ahaha,,


awak, ade rezeki, kita jupa jum!

gabanMorka said...

aku nak pilih hidup penuh humble kerna ia selalu mengingatkan aku

Mutiara Bernilai said...

@ gabanMorka

aku sedang b|aja utk itu,
bisa bantu aku?

IMANSHAH said...

Salam

saya tak mampu berjalan kaki...banyak buku yang nak dibawa ke seklolah

kokser kokdam said...

senyum kat org len.. tiba2 lak dia tnye, "ade masalah ke..?"

eheh

Sca Ndx said...

trademark L jadi | eehhhh. hehe

:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga MB sihat hendaknya serta sentiasa dalam perlindungan Allah Taala..amin

Semuanya atas kurnia Allah Taala kekuatan bagi kita semua. Jika tidak, duduk sebelah masjid pun ada yang tak mampu nak berjalan pergi berjemaah kat masjid..Allah Akhbar

Mutiara Bernilai said...

@ IMANSHAH

^___^

a'ah, shah cikgu kan,,
xpe, byak pe|uang |ain untuk mencipta keadaan yg p0sitif n bahagia :)

Mutiara Bernilai said...

@kokser kokdam

eheh,

tu mesti senyum ter|ebih manis tu,,

aha,,

Mutiara Bernilai said...

@ delarocha

teringat qu0te kamu,
"read n c0nsider"

ehe~

Mutiara Bernilai said...

@ Sca Ndx

a'ahhh

s0b2,,

keypad r0sakk,,ade 3 yg r0sak,,

hu~

Mutiara Bernilai said...

@ Abd Razak

Wa a|aikum sa|am En Abd Razak,
InsyaA||ah, mga rahmat dan redh0 A||ah sentiasa bersama kita ,,

Naudzubi||ahimindza|ik,,

mga hati saya tak beku dengan cahaya,,

Inspirationalefeks said...

saya mengeluh tentang kebosanan bening kehidupan tanpa duit penuh di poket... tapi kalau punya byk kwn yg memahami.. kehidupan tampak busy dengan kegembiraan..

style huruf l kakak .. hekhek ..

Republic Aku said...

sayang bersederhana...

Temuk said...

Salam kunjungan pertama & terima kasih singgah ke rumah Pak Temuk. Satu entri yang sarat dengan pengajaran.

intan.maisarah said...

baru teretik nak tulis kat mutiara

"motivator"
mutiara dah cakap sendiri

Anonymous said...

rindu bunda chumut!! nak kiss bunda bebanyak!

Pembunuh Tanpa Bayang said...

berbuat 1 kebaikkan mampu memberi rasa gembira sepanjang hari...

Suhami Ahmad said...

Indahnya bait kata-kata.... =)

p/s : Atok nak tanya huruf "l" memang sengaja letak sbg palang tu ke

he11mi said...

agak pening dgn huruf L yg rosak.ingat nak tuka style tulisan:P

tp kali ni tade bebelan ek?slalu sy baca apa yg dibebel dulu sblm go thru full entry:D
apa2 pn, mmg 1 perkongsian yg baik.insyaAllah memberi impak +ve pd siapa yg baca:)

ibuintan said...

assalamualaikum Dik Mutiara,

maaf akak lambat samapi sini.. kebz an melampau walau dalam 'cuti'

jom kita mulakan hari esok dengan ceria dan senyum seindah mentari

iKhRam said...

suke yg no 6 tu.. kerana saya suke hidup saya terlibat kanak-kanak kecil..

Ms H said...

na yg ske tgok cermin..haha na teringat masa ko motivate aku dlu.'da tgok cermin n buat mcm ni'mcm mickey mouse dah aku tgok masa tu..hehehe na cepat dtg um tau!

sahromnasrudin said...

apabila kita berjalan kita selalu tersadung...cuba lihat sadungan itu..adakah ia batu sekecil kerikil atau sebesar pemeluk kita...? tentulah sekecik kerikil kan

FasiHaH SupiaN said...

along, along layak apa nak jadi motivator....suka baca post2 along..........


miss u...

Aida Ali said...

Salam kenal. Kupasan yang indah lagi betul. Jalan kaki merupakan suatu exercise yang baik...

beautiful_rose said...

wahh...bagusnya entry ini.kamu pakar motivasi terbaiklah macam ni =)

fuad ansari said...

to be honest.. nice writing.. ayat2 yang disusun indah hingga hilang kata2 sy utk memberi komen.. (",)

HEROICzero said...

secara jujur, banyak yg aku trlepas pandang.

benda yang 'kecil-kecil' , konon nya.



terima kasih, kamu.

=)

HEROICzero said...

ada baca reply komen yg sebelum ini.

untuk post2 yg baru, okay.

i guess, its time.

boleh ke, www.heroiczero2.blogspot.com.

tambah saja nombor dua.

Mutiara Bernilai said...

@ Inspirationalefeks

ouhh, poket kosong memang bisa jadi stress, hu, perbanyakkan dhuha dan al waaqiah okies!

Mutiara Bernilai said...

@ intan.maisarah

^___^

eheh, motivator la sgt kann..
adeh!

Mutiara Bernilai said...

@ Ano

:)

ni dak nakal yang mana satu ni?

meh datang umah bunda meh,,kita wat projek sesame :P

Mutiara Bernilai said...

@ Pembunuh Tanpa Bayang

betul!

efeknya panjang..hati lebih tenang dan bahagia :)

Mutiara Bernilai said...

@ Suhami Ahmad

tak atukk..
huruf L laptop saya tu rosak,,
ni PC ofis,,

Mutiara Bernilai said...

2 he11mi


saje xmo letak bebelan kat post ni,,
nanti awak tak baca full entri plak,,hahaha~

kesian L sy kan?
hu~

Mutiara Bernilai said...

@ ibuintan

tak mengapa ibuintan,
kalau bz kadang sampai tak sempat nak online kan?
hu,faham sgt2,,sbb mutiara salu mcm tu

^___^

Mutiara Bernilai said...

@ iKhRam

mutiara pon suke kanak2!

^___^

Mutiara Bernilai said...

@ Ms H

mickey mouse?
minnie mouse?

hahaha,,ko ingat lg eh?
chumel x kanak2 yg dok depan cermintu?

adeh!

Mutiara Bernilai said...

@ sahromnasrudin

subhanallah,,
terima kasih sahromnasrudinatas peringatan yg amat bermakna..

saya suka!

terkesann.

Mutiara Bernilai said...

@ FasiHaH SupiaN


eheh,,bebelator leh la,,
ahaha


miss u t00 dear :)

Mutiara Bernilai said...

@ Aida Ali

terima kasih juga kak,,

jum exercise badan dan hati!

Mutiara Bernilai said...

@ beautiful_rose

wink2,,
aha,,xde la,,
saje share bebelan diri sendiri ni kat semua..

^___^

Mutiara Bernilai said...

@ fuad ansari

hoyeh?! saya sebenarnya risau kalau kamu xdapat nak komen sebab kamu tak faham dengan kecelaruan bahasa di entri saya ni,,

Mutiara Bernilai said...

@ HEROICzero

benda 'kecil-kecil' kununnya,,kan?

padahal 'besar' nilaiannya kan?



p/s : eit?mcm url mutiara, ade nombor dua juga di belakang :)