08 July 2011

Gambar bercakap

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang 


                                                                    klik gambar untuk tumbesaran sihat :)



Imam Syafie pernah berkata: aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti akan kalah berhujah dengan seorang yang jahil kerana orang yang jahil tidak pernah faham landasan ilmu".


 BEBELAN MUTIARA
1) Teruskan berdoa di sepanjang hari jumaat, kerna ada satu masa di antaranya doa adalah mujarab!
2) Kadang ada orang yang merasakan mereka hanya perlu tumpukan perihal amal ibadah mereka sendiri, sedang mereka tertipu dengan ilmu mereka sendiri,
3) Kita orang islam kan? Jadi, sejauh mana kita benar-benar memahaminya?
4) Menarik orang lain sambil memperbaiki diri sendiri WAJIB seiring.
5) Tolong jangan sempitkan islam dengan meletakkannya pada solat-quran, masjid dan puasa, sedang quran itu sendiri menyentuh segala aspek, dari biologi, ekonomi, sosial, politik, perundangan malahan segalanya.. jangan sekularkan islam dari aspek2 yg lain.
6) Ayuh, didik diri untuk menjadi kritikal, keluar dari kepompong kebiasaan kita, sekurang-kurangnya kritkal-lah utk islam,
7) Imie sayang, nanti bunda buat ya pasal tajuk request kamu tu. Maaf2. Tak tersempat, Ini pun hanya sempat menempek gambar sahaja,,



Sayang selalu~! 

MUTIARA BERNILAI
 *Wah, kuningnya! 


24 org kaki bebel buat bising:

EL MARIACHI said...

hadoyaiii...sekularnyer saya...hehehe...

kakcik said...

Cantiknya warna kuning berlatarkan hitam. Tapi lebih cantik ilmu yang dikongsikan.

Terima kasih MB. Semoga Allah merahmati kita selagi kita dijalanNya dan memberikan kita petunjuk saat kita lalai dan leka. :)

Aiman Ariffin said...

MasyaAllah Mutiara,
So true. By just reading a cartoon I learn so much from it. Sometimes when I see a few of my friends who are walking out from the track, I feel ashamed that I cannot comfort them staying in the right track again because I feel that I myself are lacking so much. Who am I to say for I am not even close there. But after reading this post. As long as my intention is pure and ikhlas I should just do it.

I miss reading you writing :)

oranglidi said...

btui gak katun tu. kalu gitu smpai bila nk ditegur dan menegur kan

aimie amalina said...

kuning??~heee x pe. betol2..moge kite x tunggu owg yg waraka dum nk tego bau nk berubh kan kak =)

nurkass said...

salam dear..
betul tu..takde manusia yg sempurna..tegur menegur amalan mulia..terpulang pada individu itu utk menerimanya..thanks dear..

JIJI YU said...

kata kata hikmah..lihat ape yang dikata bukan sape yang berkata

Afida Anuar said...

Bizi ya mutiara..

apa pun thanks tuk bebelan;)

Akak nak kena besarkan sket gambar tu, tulisan tak berapa nak jelas..ke mata akak dah rabun? he he

ghost writer said...

peringatan ini suka memberi ingatan pada aku kalau setiap kali aku cuba menegur atau meberi nasihat mesti terasa segan sebab diri sendiri juga tak betul..dan itu juga biasanya orang bagitau kat aku.,

Mawar Berduri said...

aku juga bukan seorang yang sempurna untuk menegur orang lain.


aku tegur untuk diri aku sendiri juga.


T_T

fuad ansari said...

sangat benar..

secara jujur, saya pernah mendengar ucapan ini dan agak tersinggung tapi hanya mendiamkan diri... kadang2 diam itu lebih baik kan... saya pernah mendengar orang berkata:

"alhamdulillah, jemaah kita mementingkan ilmu dan belajar ilmu.. yang menyampaikan dakwah adalah dikalangan alim ulamak kita.. jangan jadi seperti jemaah lain yang tidak belajar ilmu tetapi sibuk berdakwah.."

ya Allah.. selamatkanlah ummat ini dari tipu daya kehidupan..

Cikli said...

tengok apa yang dicakap, bukan siapa yang bercakap.
saya cakap kat saya sendiri ni.

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Dah klik dan dia membesar sendiri, sukar saya membacanya...

Allah dah tarik nikmat melihat dari saya beransur-ansur...Ya Allah apunilah dosa-dosaku.

AI said...

- nasihat menasihati sesame insan...

iKhRam said...

menerihat teguran, bukan kepada siapa yg menegur.. tetapi apa yg ditegur..

baik jadikan pengajaran
yg tak baik jadikan sempadan.

terima kasih yer kak..
komik ni sgt bermanfaat.. semoga hati saya dilembutkan utk menerima teguran..

dan hati2 orang lain juga..

RepublicAku said...

aku sungguh tertarik dgn no 5...kerana ramai yg terlepas pandang.

FasiHaH SupiaN said...

bermuhasabah melalui gambar :)

ORLANDO AHMAD AL BUAYAK said...

rosak orang berilmu, musnahlah alam

Abd Razak said...

Assalamualaikum MB...

Moga Allah kurniakan buat MB kesihatan yang baik... amin

Apa pun keluar dari lidah seseorang, tidak akan bisa melewati telinganya dan apa pun yang keluar dari hatinya masuk juga ke hati..

Lydia Rosli said...

i like! sayangnya tak ada button like kat sini!

Lydia Rosli said...

i like! sayangnya tak ada button like kat sini!

Qaseh dalia adelia said...

betul ..mmg payah bercakap dengan org jahil

Pembunuh Tanpa Bayang said...

peringatan yang baik untuk kita-kita yang selalu lupa.....

Bidadari Syurga said...

entry share paling best yg pernah saya baca. ever...

p/s: saya selalu beri perngatan pada diri sendiri aja.