15 November 2011

Life

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang 



            ms paint. invert


Pandang sekeliling, kadang selalu juga jatuh rasa cemburu melihat kehidupan dan kebahagiaan manusia selainnya. Terkadang tak pernah lepas dari membanding antara kehidupan mereka dan kehidupan diri sendiri. Melihat tenangnya mereka menghadapi hari, maka dengan semudahnya kita menafsir bahawa kehidupan mereka tidak pernah di tebak dengan kecundang masalah dan kegundahan bahkan saat mereka melempar senyum bahagia, kita seperti seawalnya tadi tetap semudahnya menghakimi bahawa kehidupan mereka- mereka yang sedang tersenyum itu pasti sedang bahagia, berjalan lancar dan tiada duri duri yang mengganggu perjalanan cerita mereka.

Namun seputar masa berlalu, di angkat Tuhan akan hijab sebenar erti kehidupan, yakni setiap manusia punya jatuh bangunnya, punya saat tawa tangisnya dan punya juga saat bangga malunya. Saat melihat kegembiraan yang terserlah di luaran seseorang, kita lupa sama sekali untuk meneliti akan jerih payah dirinya dalam meniti kehidupan. Lihat itik itu, ada kamu nampak akan bersilang-silang kakinya mengayuh melawan arus untuk maju ke hadapan? Nyatanya, kehidupan tetap berjalan sebegitu, sekejap ia membuat kau enak dan sekejap ia buat kau gusar penasaran. Kemas-kemas simpan di dalam hati, mahu yang selamanya indah-indah itu tempatnya bukan di dunia, tetapi di sana, akhirat. Maka, di dunia ini tempat kau berpenat-penat bagi memastikan kau di sana (akhirat) berehat-rehat.

Dan bodohnya aku, kerana menganggap bahawa senyuman itu hanya milik orang yang tak punya derita. Walhal senyuman itu milik mereka-mereka yang bahagia dan bangga, bahagia dan bangga dengan setiap suka dan duka dalam lakaran kisah hidupnya.


Bersyukurlah. Berbahagialah.



Bebelan Mutiara

1) Jadilah kita anak-anak akhirat bukannya anak-anak dunia
2) Saya semacam begitu menikmati keindahan menconteng ms paint. oh!
3) Kata orang, hanya dengan kebaikan yang mungkin nampak 'biasa2' sahaja di mata kita sebenarnya mampu mengukir senyuman manusia lain sepanjang hari. Terima kasih Aiman!
4) Apakata, hari ini kita memilih untuk tersenyum, tenang dan berbahagia. Bukan kerana tiada masalah, tetapi kerana kita kuat dan optimis untuk menempuhnya. Malah berbangga atas setiap perbezaan antara kita semua. Kamu unik, tahu?





 MUTIARA BERNILAI
*
Ada orang ajak saya p Jepun 31/3-8/4/12.
Merasa bebunga sakura jatuh menyentuh pipi.


Sila baca Bebelan Mutiara, isi penting berada di situ.

64 org kaki bebel buat bising:

penjajah minda said...

mesti senyum dengan setiap dugaan dan ujian yang diberi.baru tabah hati.senyum jom =)

JIJI YU said...

yg bawah air tu punya la beralun

aimie amalina said...

seronoknye menikmati kehidupan di sini kalau ingat di sana.

seronoknye melalui kesakitan, kerana orang lain tidak melaluinya, tetapi aku sedang lalu..

emm3..berbahagia lah kan bunda!
bundaaa..kenapa tulisan dn lukisan tu comei sgt...ajarin anak muuu nii..heeee

nak gi jepun...sakuraaaa!!!!heee

oranglidi said...

aku nampak notakecil mengatakan kau mo pegi jepang. wahh.

ghost writer said...

bukan kah itu juga yang selalu kita perbuat.berpura bahagia sedang di dalam gelodak.

Kakzakie said...

Sebenarnya ramai yg nampak gembira walau disebaliknya ada derita begitu juga ada yg senyum di sebalik tangisan...

sahromnasrudin said...

hari ini berilah seseorang dengan sekuntum senyuman anda. mungkin senyuman anda itulah senyuman yang terakhir dinikmatinya

fuad ansari said...

lawa jugak mutiara menconteng di atas ms paint tu ye..

hampir mustahil utk orang beriman itu hidup tanpa ujian dan keperitan..

kerana sy merasakan, tiadanya ujian dan keperitan, bermaksud tiadanya syurga..

Abg Stalker said...

biar la kepayahan tu disimpan tnp meluahkn,sekurgnya jerih yg kita rasa tu pasti akan terbalas.

Mutiara Bernilai said...

@ penjajah minda

baek,

^__________^

nah, senyum utk kamu ..eheh

Mutiara Bernilai said...

@ JIJI YU

beralun sbb kaki itik tu laju sgt2..heheh..

Mutiara Bernilai said...

@ aimie amalina

yup, masing2 ade kasut masing2.
berbeza kasut, tp utk tujuan yg sama - ibadah kpd Dia,,

aito, x pandai menconteng la, buat2 aje tu.,

Mutiara Bernilai said...

@ oranglidi

mau pergi..x semestinya pergi..kan?

kalu pergi, boleh la ak lukis sakura jatuh ke muka..tp kne berguru dgn sifu OL dulu la kan? bley?

Mutiara Bernilai said...

@ ghost writer

tidak berpura bahagia ghost, tapi memilih untuk bahagia.. :)

Mutiara Bernilai said...

@ Kakzakie

yup. yang penting, kita optimis..kan? :D

Mutiara Bernilai said...

@ sahromnasrudin

erk..kelu sebentar..

thanx saudara sbb mengingatkan..

Mutiara Bernilai said...

@ fuad ansari

setuju amat dgn kamu fuad.

yup, sedangkan kita di cipta kerana untuk di uji,,kan?

Mutiara Bernilai said...

@ Abg Stalker

yup, setiap air mata dan peluh, sudah pun berada di dalam hitunganNYA..kan?

Waqheh said...

syukur dgn apa yg dianugerah. pandang kebaikan org lihat keburukan kita...

Afida Anuar said...

wahhh pandainya melukis di ms paint!

mutiara, semalam terdengar ustaz pahrol, dia kata...janganlah kita meminta kehidupan yang mudah, tapi pintalah moga kita diberi ketabahan dan kekuatan untuk mengharungi liku2 kehidupan, rasanya ada kaitan dengan entry mutiara....

walau payah sekalipun, insyaAllah...akan ada kebaikannya kelak utk kita. Jangan lupa, untuk sentiasa tersenyum di hati, dan di sini;)

monologtinism said...

memilih senyum tenang dan bahagia =)
ya

april said...

saya masih jauh dari untuk tetap optimis ketika berdepan dengan kesedihan/kesusahan.

hurm.

MR . ORLANDO AHMAD said...

letak dunia dalam genggam tangan bukan dalam hati :)

nahmy said...

kaku dlm keterpesonaan
agar Allah menginjakkan diri
ke tarbiyah yg abadi...

HEROICzero said...

pasti 'kau' cemburu lihat mereka tersenyum , kerana senyum2 mereka kerana dengan calar2 yang tinggal tapi tidak beri kesan .

Nah , 'kau' pun boleh jadi sehebat mereka . berhenti mengeluh berhenti mengaduh .

=)

Mutiara Bernilai said...

@Waqheh

kan? bersyukur dan berbahagia dgn setiap ape yg kite ada :)

Mutiara Bernilai said...

@ Afida Anuar

ouh ye? ustaz pahrol beri talk di mana?

yup syg, terima segalanya dengan positif,,kerana itulah sebabnya Allah menciptakan kita..untuk menguji,,

senyum!

Mutiara Bernilai said...

@ monologtinism

yup, memilih untuk hidup dlm keadaan tenang dan bahagia.

Mutiara Bernilai said...

@ april

April,
aku juga kadang begitu, ah hati juga seperti kehidupan, sekejap sekejap ia berbolak balik,,tp ibu aku kata, latih diri untuk itu, kerna alah bisa tegal biasa :)

Mutiara Bernilai said...

@ MR . ORLANDO AHMAD

Tuhan,

Sudah lama x mendengar kata2 ini.
terima kasih ahmad :P

dunia di tangan, sedang Allah itu di hati :)

kuceng kamu ape khabar?

Mutiara Bernilai said...

@ nahmy

insyaAllah,
kerna sesungguhnya kehidupan itu sendiri adalah tarbiyyah :D

Mutiara Bernilai said...

@ HEROICzero

Kamu.

*anggukanggukkepalasambilkesatairmata*

Kamu selalu dapat mencari kesimpulan yang tepat pada setiap entri aku.

Terima kasih untuk itu.

:)

Cikli said...

senyum memerlukan ketabahan

iKhRam said...

senyum.. tak perlu apa2...

kita selalu fikir tntg itik..
tp ernah kita fikir apa yg dirasa jikalau mnjadi itik..

betapa sukarnya mnjadi manfsa danpmangsa secara serentak..

tp itulah khidupan

sebenarnya semua org melalui pahit dan getir yg serupa

yg mmbezakan adalah
Allah ya tahu setakat kmampuan hamba2nys..

tu jer..


p/s - g jepun nnt elok2 k
ada gak ilmu di situ..

Mutiara Bernilai said...

@ Selendang Merah

*senyum*

thanks ye singgah sini :)

Mutiara Bernilai said...

@ Cikli

yup. moga kita d berikan hati yg tak pernah lelah untuk sentiasa tabah

Mutiara Bernilai said...

@ iKhRam

senyum x perlu kata apa2.. :D

betul, hakikatnya setiap orang ade kisah mereka memasing kan..

so, bersyukur dan berbahagialah..kan?

luahfikiran said...

SALAM,
SINGGAL KALI PERTAMA. SALAM PERKENALAN. DATANG LAH 18 DIS NANTI. KALAU SETAKAT KL/SEREMBAN TU, LF BOLEH TOLONG URUSKAN TRANSPORT

s a r said...

assalamualaikum miss pearl. :)

ada pula hari ni mereka tersenyum dengan kebanggaan dunia.

redha. senyum memang milik semua yang menghargai segala suka dan duka.

ujian tiada, mungkin kita tidak akan menghargai erti hidup di dunia. :)

Bidadari Syurga said...

seringkali saya pilih senyum no matter what... dah segala kesedihan milik Dia saya adu nasib....

hara said...

itulah life.. dalam hati tiada siapa tahu melainkanNya

✿Dear Yayah✿ said...

Allah nak bagi syurga bukannya senang kan..:)

org yg sabar ganjarannya besar..:')

suke baca entri awk.

dill said...

pengalaman mencorakkan kehidupan.

dill.

Aiman Ariffin said...

Dear Mutiara,

MasyaAllah, I nearly teared reading your post. I feel so much positivity in your post. I wish I can print every wise wisdom words that you write as a source of inspiration for me whenever I feel down.

Do know that your writing inspire people and it gives hope and strength too :-) I know, because I do :-)

oranglidi said...

lamanya tak dngr bebelan mutiara. hehe.

Huda said...

Jom jadi itik!eh seperti itik..:p

Republic said...

bukan semua kita perasan sebenarnya...

Mutiara Bernilai said...

@ luahfikiran

insyaAllah, sedang d usahakan :)

Mutiara Bernilai said...

@ s a r

dear s a r

ya, tepat amat kata2 kamu.
ujian tiada, kelak rasa hamba pun tiada.

Mutiara Bernilai said...

@ Bidadari Syurga

yana, lamenya x kacau blog yana..
yup, kuat d mata manusia, n mnunduk n lemah d depan Allah :D

Mutiara Bernilai said...

@ hara

yup kehidupan punya rahasianya tersendiri, :D

Mutiara Bernilai said...

@ ✿Dear Yayah✿

yup, jadi ayuh kita pilih untuk besabar dan redha..iya, pasti di hujung sana ada sinarnya :D

Mutiara Bernilai said...

@ dill

dill, truly agreed wif u dear :D

Mutiara Bernilai said...

@ Aiman Ariffin

Subhanallah, tiada apa2nya pada bebelan mutiara, cumanya kamu insan terpilih yang telah Tuhan pegang hati kamu agar terinspirasi dgn kata2 saya yang biasa2 sahaja ini. Iya, segalanya dr DIa.,bukan saya :D

DIA sedang memberi kamu inspirasi :D

Mutiara Bernilai said...

@ oranglidi

OL. nak je membebel hari2, tp takut ada yang bosan :)

Mutiara Bernilai said...

huda,

aha..mari2.belajar dr alam :D

Mutiara Bernilai said...

@ model pakaian muslim wanita

:D

tq sudi singgah



@ Republic

ye, bkn sume kite nampak,,yg kite tgok adelah kebahagiaan manusia lain, sedangkan duka lukanya kita tak tahu..kan..

Koleksi Baju Murah said...

artikel tulisan yang baik,,nice post slam kenal